Passa al contingut principal

Informació educativa del curs 2020-2021



REFERÈNCIA HISTÒRICA
La Llar d’Infants Rita Terradas, coneguda familiarment com “Ca la Rita”, va obrir les seves portes per primera vegada el 7 d’agost de 1967, amb 10 nens i nenes al poble del Masnou.

PROJECTE EDUCATIU
Som una escola emmarcada en el constructivisme, amb el respecte com a valor que guia les nostres decisions. Entenem el respecte com la sensibilitat amb la que hom s’acosta, es comunica, observa...l’entorn proper, humà i material.
L’educació és un procés de creixement constant de la persona al llarg de la pròpia vida. En aquest context, l’alumne és el subjecte actiu i responsable de la pròpia educació i des d’aquesta perspectiva l’entorn proporciona estímuls que poden inserir de manera decisiva en aquest creixement.
Aquesta visió de l’educació, en el nostre context escolar, es tradueix en un seguit d’experiències amb una clara intenció educativa, que poden adoptar diverses formes: racons de joc, activitats individuals, col·lectives, motrius, de comprensió i expressió, sensorials, de formació d’hàbits...
Ens definim com a escola aconfessional, democràtica, catalana i no discriminatòria, amb la intenció d’estar integrada en la comunitat a la qual oferim els nostres serveis.
Alhora que també ens definim com una escola familiar, les nostres dimensions ens ho permeten i això vol dir reproduir el clima afectiu que ells /es viuen a casa. L’afectivitat, la manera com ens relacionen, com estem un al costat de l’altre, com ens mirem, genera un clima de confiança que és una font constant de motivació d’aprenentatges motrius, socials, cognitius, psicològics...Per tant no es pot entendre l’educació infantil sense un món afectiu; un petonet, una abraçada, un ralet-ralet, una mirada...totes aquestes expressions afectives els motiven a continuar aprenent.
Entenem el joc com l’activitat principal del nen/a. Així en la nostra metodologia d’aprenentatge donem prioritat al joc en totes les propostes per tal d’afavorir l’espontaneïtat, la iniciativa i la creativitat dels alumnes, en un ambient familiar, afectuós i de seguretat.
El nostre projecte curricular comprèn les diferents capacitats que els nens i nens han de desenvolupar: motrius, cognitives, personals i socials, respectant els ritmes individuals i afavorint un creixement harmònic.
La llengua vehicular i d’ensenyament-aprenentatge és la llengua catalana, tot i que per sobre d’aquest tret diferencial sempre hi ha el respecte per la comunicació; per tant en situacions en què aquesta comunicació no és possible en llengua catalana, utilitzem els recursos que tenim per comunicar-nos.
Entenem el dret de ser i viure com un infant. Els futurs ciutadans i ciutadanes del demà són el nostre alumnat d’avui d’una societat canviant, diversa i global. També entenem que l’escola té una clara responsabilitat en aquest aspecte de la formació, en què la persona ha de ser capaç d’interactuar amb diverses cultures, ser crític amb la informació a la qual té accés, responsable amb els recursos i energies, i coherent amb les seves decisions.

ON SE SITUA LA LLAR D’INFANTS EN EL MARC LEGAL ?
Segons el Decret 101/2012, de 3 d’agost del Departament d’Educació, l’etapa d’educació infantil es divideix en 2 cicles:
• Primera infància, de 0 a 3 anys = llar d’infants o escola bressol.
• Primer ensenyament, de 3 a 6 anys. = P-3, P-4 i P-5.
L’etapa d’educació infantil no és obligatòria.
Actualment estem vivint el desplegament de la LEC, Llei d'Educació de Catalunya.

SERVEIS QUE OFERIM:
Servei de menjador: Donem molta importància al fet del menjar, tant des de la perspectiva educativa com des de la perspectiva de qualitat del menjar que oferim als nens/es.
Disposem de cuina pròpia amb cuinera, on preparem menús triturats i menús sòlids, dissenyats en base als documents del Departament de Salut “Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys).” i "Acompanyar els àpats dels infants; Consells per a menjadors escolars i per a les famílies". Al qual hi podeu accedir des de http://ca-la-rita.blogspot.com.es/
Aquest servei de cuina es nodreix del comerç local, pel que fa als productes frescos, així:
-la carn de vedella, el pollastre, el porc, els ous per preparar els diferents dinars i l'embotit per preparar els entrepans de berenar, ens ho proporciona la Carnisseria Can Ventura del passeig Roman Fabra, de manera diària.
-la fruita i la verdura ens la proporciona la fruiteria Hermanos Martínez del carrer Almeria.
-i el pa ens el proporciona el forn de pa Macxipà de la plaça Marcel·lina Monteys.
Tots els aliments estan cuinats amb oli d'oliva. I el iogurt natural, és edulcorant. En l’espai web de l’escola es poden veure els diferents menús.

La fruita de mig matí: Oferim fruita a mig matí als nens i nenes. El motius que avalen l'opció d'oferir fruita són que menjar fruita a mig matí aporta l'energia necessària per arribar a l'hora de dinar i ajuda a mantenir estables els nivells de glucosa que ens aporta vitalitat, alhora que afavoreix l'adquisició d'hàbits saludables per la importància de menjar fruita.

Piscina: Els nens i les nenes del grup de 2 a 3 anys tenen la possibilitat de realitzar un curs de piscina al Complex Esportiu Municipal, dins l’horari lectiu, al llarg del curs escolar.

SAM i SAT: És el servei d’atenció matinal i de tarda, respectivament, organitzat en franges d’una hora.

Relació amb la Fundació Maresme: És el servei de detecció i estimulació precoç on accedim quan es detecta qualsevol comportament, aspecte, actitud...d’un nen/a, el qual considerem fora de la normalitat, en base a criteris educatius i de desenvolupament.

El Safareig de Ca la Rita: Iniciativa, que va néixer de la demanda de les famílies, que necessitaven un espai on compartir els seus dubtes, necessitats i propostes en relació a l'educació dels seus fills/es. El resultat és un seguit de propostes per pares, mares i nens/es. Podeu seguir-nos facebook El Safareig de Ca la Rita i l’Instagram calarita1967.

Agenda digital: És una novedosa manera de comunicació amb les famílies que funciona des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet. Utilitzar aquest sistema permet agilitzar la nostra tasca de mantenir-nos informats de tot i en tot moment, enviar fotografies de situacions educatives a les famílies, comunicar-se directament amb l'educadora del vostre fill/a, publicar informació educativa de cada grup... i evitar de portar l'agenda en paper amunt i avall cada dia !!! L'empresa que ens ofereix aquest servei és KinderTic.

Entrades tranquil·les t: Al matí les famílies tenen la possibilitat d’acompanyar els seus fills i filles de manera tranquil·la i sense presses per acomiadar-se..

LA COMUNICACIÓ AMB LES FAMÍLIES:
La comunicació és un valor que defineix l’escola. La manera com establim aquesta comunicació és diversa, en funció de la situació i del tipus d’informació que s’ha de transmetre. Així, doncs tenim: Portes obertes, reunió de presentació i adaptació, reunió de grup, jornada de “Descoberta de l’escola”, entrevistes personals, informes escrits, comunicació del dia a dia, agendes digitals, informacions diverses, correus electrònics, el bloc de l’escola, Google Photos...Un espai privilegiat de comunicació també són els matins, en què es pot estar als diferents espais amb els vostres fills/es durant tot l’any fins a 9:30h, situació compartida amb les famílies del grup. La comunicació amb la direcció la podeu realitzar sol·licitant una entrevista o bé per telèfon.

SORTIDES I CELEBRACIONS:
Les activitats escolars complementàries es programen en coherència amb les activitats didàctiques i racons de joc que es van desenvolupant al llarg del curs. A tall d’exemple podem anomenar: el Petit Palau, el Mercat Municipal a comprar fruits del temps, la Festa de Primavera, sortida a la Biblioteca...
Celebrem els aniversaris, la Castanyada, el Nadal, el Ball de Carnestoltes, Sant Jordi i la Fi de curs.
Gaudir i participar de les celebracions i permet als nens i les nenes accedir al coneixement de la cultura popular catalana.

EL PERÍODE D’ADAPTACIÓ:
L’inici de la llar d’infants representa el primer entorn social, després del familiar, al qual el nen/a té la possibilitat d’accedir. L’escola durant aquest període rep nens i nenes de 4 mesos a 3 anys; per tant, aquest nou espai per a ells/elles ha de reproduir la seguretat i el caliu que proporciona la llar familiar, perquè puguin assolir els objectius inicials:
• Venir a l’escola contents i contentes.
• Viure el fet escolar com quelcom plaent.
• Mostrar iniciativa i seguretat d’ells/elles mateixos/es.
• Tenir una actitud participativa davant les propostes educatives.
• Mostrar un desig de comunicació gestual i/o verbal.
• Crear una relació afectiva d’estimació i respecte mutu en vers els companys/es i les educadores.
• Reconèixer l’entorn escolar i el seu espai.
Els pares i mares dels alumnes hi podeu ajudar molt, projectant sempre idees positives sobre l’escola, els companys/es, les educadores, les activitats i incentivant tot el que ells/elles us pugin explicar. D’aquesta manera l’infant rep una idea positiva de la seva primera escola i això li hi dona confiança i seguretat.
Aquests primers dies, per a ells/elles a l’escola tot és nou, les joguines, els espais, el menjar, les persones que en tenen cura...Per tant hem d’entendre que és normal i fins i tot desitjable que presentin una actitud de rebuig els primers dies. L’actitud més habitual és el plor, tot i que n’hi ha d’altres de més subtils, que també són una resposta a l’adaptació que estan fent.
És aconsellable que aquest procés es faci de manera progressiva. Això vol dir que els primers dies els nens i nenes haurien de venir cada dia, per tal de crear l’hàbit d’anar a l’escola, però estones no massa llargues, perquè encara no ens tenen prou confiança. A mida que aquesta relació afectiva es va enfortint es pot ampliar l’horari d’estada a l’escola.
Podem definir doncs, el període d'adaptació com un temps de coneixement...de persones, de racons, de jocs, de maneres de fer, de cançons, de menjars...

QUÈ FAN ELS NENS I LES NENES A LA NOSTRA ESCOLA ?
Totes les activitats que realitzen els nens i les nenes a l’escola al llarg del dia es poden explicar a partir de 2 conceptes: el joc i l’activitat quotidiana.
Alhora que aquests dos tipus d’activitats tenen sentit dins d’un ambient i clima afectiu. Entenem que l’afectivitat, és la manera com ens relacionen entre nosaltres, de tal manera que no és possible interaccionar amb l’entorn, aprendre, participar, compartir, manipular, córrer...des d’una perspectiva educativa sense aquest clima d’afectivitat.

El joc entès com l’activitat normal que realitzen els nens i les nenes i que parteix dels seus interessos i necessitats, com la manipulació, l’experimentació, les ganes de relacionar-se, el desig d’aprendre, de descobrir, d’escoltar, de moure’s, de col·laborar...
A la nostra escola la metodologia de Racons de Joc és la que dona resposta a aquesta activitat del nen/a com a proposta educativa, tot i que també es materialitza en altres propostes: activitats dirigides, celebracions, sortides, espectacles de contes i titelles, activitats a l’aire lliure...
Programar a partir dels seus interessos i necessitats proporciona una garantia de motivació i participació i permet respectar els ritmes i preferències de cadascun.
Els Racons de Joc són:
El racó de joc sensorial, manipulatiu i experimentatiu.
El racó de joc motriu.
El racó de joc simbòlic.
El racó de joc creatiu.
El racó de joc socio-cultural.
També tenim formació musical i podem oferir propostes musicals als 4 espais, basats en la filosofia “TotSona”; la cançó és diversió-joc i els nens aprenen quan juguen, quan s’h passen bé. Incloure la cançó a l’escola suposa promoure l’interès per aprendre. Suposa incloure una estratègia “inconscient” d’aprenentatge.
L’activitat quotidiana, que comprèn tot el seguit d’activitats que fem cada dia de forma repetitiva, i moltes vegades en el mateix horari.
Aquestes activitats serveixen per a satisfer necessitats bàsiques, com ara la gana, la set, la necessitat d’anar nets o de descansar, anar el vàter o canviar el bolquer.
L’objectiu principal és afavorir l’adquisició d’hàbits d’autonomia personal. Així, poc a poc, cada nen/a, amb el seu ritme personal, va adquirint cada vegada més autonomia i responsabilitat.
Els horaris repetitius d’aquestes activitats els aporta seguretat, perquè poden anticipar, els ajuda a orientar-se en el temps.

METODOLOGIA DE RACONS DE JOC I ELS MATERIALS
Aquesta és la metodologia més utilitzada a l'escola. La formació per desenvolupar aquest tipus d'activitat amb els nens i nenes la vàrem fer el curs 10/11, la majoria de l'equip docent actual amb la psicòloga de l’ICE, Mª Luisa Martín Casalderrey, i continuem aprenent dia rere dia observant i escoltant que és el que necessiten els nostres nens/es per desenvolupar les seves capacitats.
Com bé diu el seu nom, la metodologia de racons de joc, consisteix en oferir uns petits espais delimitats físicament en el lloc on habitualment el nen/a desenvolupa la seva activitat, tant a l'interior com a l'exterior, al pati.
Aquest petits espais, són els racons de joc i es diferencien en funció de la capacitat principal que poden desenvolupar al jugar-hi i estan relacionats amb les diverses activitats del nen/a.
Entenem el joc com l’activitat principal del nen/a, i per tant, la seva manera natural d'aprendre. Així l'activitat que desenvolupen en els racons i l'elecció del racó és lliure, tal i com ho és el joc.
Els racons de joc és una metodologia que afavoreix el joc espontani del nen/a, l’autonomia, el sentit crític, la responsabilitat, la creativitat, proporciona estones plaents d’aprenentatge i és coherent amb el constructivisme.
Nosaltres identifiquem i oferim, en funció de l'evolució del nen/a:
El racó sensorial, manipulatiu, experimentatiu: en el que es desenvolupa la capacitat sensorial-manipulativa-experimentativa. En aquest racó tenen la possibilitat d'evolucionar en la coordinació ull-ma-ment i descobrir les qualitats físiques i químiques dels objectes, com a base dels aprenentatges matemàtics i de descoberta de l'entorn natural, la física i la química, que faran més endavant.
El racó de joc motriu; amb propostes i materials que afavoreixen la capacitat motriu, la coordinació de moviments, el coneixement de les limitacions i possibilitats del propi cos i les característiques del lloc on es desenvolupa aquesta activitat motriu.
El racó del joc simbòlic; lloc on s’intenta reproduir una situació real viscuda, una cuineta, un taller mecànic, una perruqueria, una infermeria...El joc simbòlic en aquestes edats encara és molt incipient i omplirà durant anys, moltes estones de joc. Està molt relacionat amb el desenvolupament del llenguatge oral i per tant amb la capacitat cognitiva.
El racó de joc creatiu; lloc amb materials i estris per comunicar-se a través de l’activitat plàstica. Aquesta activitat s’inicia en el racó sensorial, amb la manipulació, que va evolucionant cap a la intencionalitat representativa.
El racó de joc socio-cultural; normalment, és el racó tou de l’espai, amb matalassos i coixins. Es diu racó social perquè en ell hi ha la possibilitat de desenvolupar habilitats que són necessàries per a la interacció entre iguals, la relació afectiva, els contes, les cançons per compartir, el llenguatge oral i les tradicions com a recurs cultural d’integració social.

ELS NENS I NENES A LA NOSTRA ESCOLA APRENEN A:
• Participar en activitats de manera autònoma i responsable.
• Parlar i escoltar per mitjà del llenguatge oral.
• Cantar i ballar cançons populars.
• Gaudir de les pròpies experiències.
• Identificar els propis sentiments i els dels companys.
• Compartir les atencions de l’educadora.
• Escoltar contes i música.
• Gaudir de la festa i la gresca.
• Gatejar, caminar, córrer, saltar...
• Gaudir de les activitats d’expressió plàstica.
• Identificar i combinar colors i formes.
• Fer encaixos.
• Fer dibuix lliure.
• Conèixer alguns animals i plantes.
• Adormir-se solet/a.
• Vestir-se i despullar-se o col·laborar-hi activament.
• Formar-se una imatge positiva d’ells/elles mateixos/es.
• Observar, manipular, experimentar, classificar, combinar i interactuar.
• Menjar de tot i solet/a.
• Fer pipi i caca al vàter o a l’orinal.
• Rentar-se i eixugar-se les mans i la cara.
• Jugar amb altres nens i nenes, respectant la dinàmica del joc, els companys i el material.
• Fer amics.

Amb tot el que us hem explicat, volem transmetre que l’esperit que l’any 1967 va motivar la fundadora de l’escola a crear-la, encara avui és viu entre nosaltres.


VOLEM CRIATURES FELICES !!!

El Masnou, Abril de 2020



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PORTES OBERTES CURS 2021/22

  Hola Calariter@s! Ja s'acosten les portes obertes i us volem comunicar que a Ca la Rita seguirem totes les recomanacions. És per això que dissabte 17 d'abril farem visites guiades per l'escola en diferents franges horàries distribuïdes entre matí i tarda. Per poder saber més de nosaltres podeu trucar-nos per demanar cita prèvia i fer una ullada a les nostres xarxes socials; blogg, facebook i instagram.  Ens veiem aviat!

CA LA RITA; LA MEVA VIDA

 La meva vida ha estat, és i crec que serà  Ca la Rita; m'agradaria continuar la relació amb l'escola i les persones que li donen vida !!! Tot i que no ho puc recordar, la vaig veure néixer l'any 1967 i vam créixer juntes...recordo, a casa quan era petita, era un tema quotidià i estimat.  La meva germana i jo, vàrem ser les primeres alumnes, amb altres nens i nenes del Masnou; en tinc algun record que he mantingut viu gràcies a les fotografies. El tarannà de l'escola era el mateix que es vivia a casa; el valor de fer les coses ben fetes, la cultura de l'esforç, d'ajudar als altres i permetre aprenentatges feliços des de les experiències. Després de 40 anys vinculada a Ca la Rita i fent de tot; des de monitora de la furgoneta, auxiliar, educadora i 18 anys de Direcció, he decidit que és el moment de fer un canvi...un canvi que serà un benefici per totes; per les famílies que rebran nous aires i moltes ganes, per les persones que hi treballen perquè podran fer rea

DIJOUS ÈTNIC

A Ca la Rita volem ser una escola integradora i respectuosa amb les altres cultures, sobretot veient l'augment de l'immigració de les últimes dècades. Creiem que l'escola és el lloc idoni per transmetre als més petits i les més petites alguns aspectes socioculturals de diferents parts del món i així fomentar la tolerància, el respecte i la diversitat.🗺️ Hem donat bastantes voltes de com podríem acostar-nos a altres parts del món, i creiem que a través de la cultura gastronòmica és una bona manera.  Menjar i olorar aliments  nous, també ajudarà a educar els sentits.  Així que, a partir del mes de març el Titella Rita i nosaltres viatjarem a diferents parts del món a través del menjar, que serà adaptat als més petits i les més petites  i acompanyats per músiques tradicionals.  A més, a cada espai hi haurà una panera amb diferents fotografies, instruments, i material relacionat amb el país on viatgem.  Cada dijous de la setmana es plantejarà un viatge, l'anomenarem DIJOUS